Strategia transakcyjna na rynku forex to podstawowy element, w który wyposażony powinien być każdy trader rozpoczynający karierę na rachunku rzeczywistym. Czy ktokolwiek z nas chciałby zacząć działalność gospodarczą bez planu? Z pewnością nie. Trading możemy więc traktować jako biznes, a strategię handlową jako biznesplan. Co powinien zawierać nasz biznesplan tradingowy?
Podstawowe założenia tradingu
Zacznijmy od podstawowych informacji, które powinny znaleźć się w każdej strategii inwestycyjnej. Na samym początku powinniśmy ustalić pewne założenia dotyczące rynku, na jakim inwestujemy, konkretnych instrumentów, z jakimi będziemy handlować, a także horyzontu czasowego, który jest najbardziej dostosowany do naszych preferencji i możliwości.
Wybór konkretnych par walutowych może okazać się niezwykle istotnym punktem naszej strategii inwestycyjnej. Dzięki temu będziemy sztywno trzymać się konkretnych rynków i unikniemy sytuacji, w których na siłę będziemy szukać sygnałów na każdej możliwej, oferowanej przez brokera parze walutowej. Zapoznaj się z tym artykułem, by dowiedzieć się, jakie pary walutowe są oferowane przez nowoczesną platformę transakcyjną. Poza zdefiniowaniem przedmiotu inwestycji powinniśmy także określić, czy nasz trading będzie długoterminowy, średnioterminowy, czy może chcemy stosować popularny day trading. Na podstawie tego założenia będziemy w stanie określić, jakie interwały czasowe wykresów będą nas interesowały i które z nich będą stanowiły główną bazę analizy.
Zarządzanie ryzykiem handlu
Niezwykle istotny punkt strategii tradingowej stanowi sekcja zarządzania ryzykiem i depozytem. W strategii inwestycyjnej musimy jasno ustalić zasady, zgodnie z którymi będziemy angażować taką, a nie inną wartość swoich środków. Teoria często wspomina o angażowaniu nie więcej niż 2% swojego depozytu. To sztywna i relatywnie bezpieczna strategia, która jednak nie ma zastosowania w każdej strategii. Kwestię zarządzania ryzykiem powinniśmy dopasować do własnych preferencji, uwzględniając jednak wskaźnik Risk/Reward, który zawsze powinien być dodatni.
Pamiętajmy, by już na etapie tworzenia strategii transakcyjnej zdefiniować potencjalne odległości zleceń Take Profit, a szczególnie Stop Loss. Zlecenia te mogą być stawiane w zgodzie z realizowaną strategią, czy to w miejscach znaczących linii oporu i wsparcia, w sztywnej odległości od ceny otwarcia lub w odległości determinowanej przez zniesienia Fibo.
Sygnały wejścia i wyjścia z transakcji
Strategia transakcyjna nie może obyć się bez konkretnych założeń strategii inwestycyjnej. Czym ta strategia jest? Niczym innym, niż warunkami, w jakich transakcja może być otwarta, a później zamknięta. Nasza strategia powinna w bardzo precyzyjny sposób określić, jakie warunki musi spełnić sytuacja na rynku, by móc otworzyć pozycje. Czy będzie to przecięcie średnich kroczących i odpowiedni poziom innego oscylatora? Czy sygnałem będzie pin bar na D1? Sygnał wejścia powinien być na tyle jednoznaczny i niepodlegający dyskusji, że każdy inwestor bez wątpliwości powinien zidentyfikować sygnał i wejść w pozycję.
Te same zasady dotyczą warunków wyjścia z transakcji. Czy wychodzimy jedynie z pomocą zleceń SL i TP? Czy bierzemy pod uwagę inny mechanizm ręcznego zamykania transakcji? Jeśli tak, to kiedy i na jakich zasadach? Te punkty zwiększą wartość naszej strategii tradingowej i ułatwią nam podejmowanie prawidłowych decyzji inwestycyjnych.