Koła zębate pomagają inżynierom zmniejszyć koszty napędu silnikowego, uprościć dostrajanie i zwiększyć wydajność urządzenia.
Tylko około jedna trzecia systemów ruchu napędzanych silnikiem wykorzystuje przekładnie zębate, chociaż przekładnie są korzystne w zastosowaniach o ograniczonej wielkości i tych pracujących z prędkością 1000 obrotów na minutę lub mniej. Jest wiele innych korzyści wynikających z silników z przekładniami i kołami zębatymi. Głowice przekładniowe zapewniają przewagę mechaniczną po zamontowaniu na wale wyjściowym silnika. Liczba kół zębatych i liczba zębów na każdym z nich zapewnia przewagę mechaniczną określoną przez przełożenie. Przekładnie są często nazywane reduktorami biegów, ponieważ większość z nich zwiększa wyjściowy moment obrotowy, jednocześnie zmniejszając prędkość wyjściową. Silnik pracujący z prędkością 1000 obrotów na minutę wyposażony w przekładnię o przełożeniu 5: 1 wytwarza 200 obrotów na minutę. Ta redukcja prędkości poprawia wydajność systemu, ponieważ wiele silników nie działa wydajnie przy niskich obrotach. Użycie przekładni do zwielokrotnienia momentu obrotowego, zmniejszenia prędkości i dopasowania bezwładności również pomaga obniżyć koszty systemu, umożliwiając stosowanie mniejszych silników i napędów.
Jeśli przekładnia ma sens, inżynier musi określić, czy przekładnia liniowa czy kątowa jest odpowiednia dla danego projektu.
Następnie należy zdecydować pomiędzy zintegrowanym motoreduktorem lub bardziej powszechną parą motoreduktor-silnik. Kolejną kwestią jest to, czy użyć oddzielnego zespołu przekładni, czy zespołu wbudowanego w silnik. Większość projektów zawierających przekładnie i koła zębate wykorzystuje oddzielne zespoły. Dzięki temu inżynierowie mogą określić najlepszy silnik i przekładnię do urządzenia czy maszyny, nawet jeśli pochodzą od różnych producentów. Ponadto przekładnie zużywają się szybciej niż silniki, a kiedy tak się dzieje, konieczna jest tylko wymiana przekładni, a nie silnika, co znacznie obniża koszty konserwacji.